Læs denne blog for at få en forståelse omkring sammenspillet mellem elbiler og solceller
Elbiler – Den danske regerings svar på den grønne omstilling
Elbiler har længe været et vigtigt område af den grønne omstilling, men nu lader det til at regeringen for alvor tager det til sig med den nye 2025 strategi. Strategien omhandler nemlig mange punkter, her inkl. en ny infrastruktur, når det kommer til nye ladestandere i hele Danmark. Som udgangspunkt er målet at få femdoblet den danske ladekapacitet før udgangen af året 2025.
Opstillingen begynder allerede nu, med mere end 265 millioner sat af til ladestandere i de næste 2 år – dermed er der lagt op til et kæmpe skub for elbiler i Danmark.
Det kommer som led i en større plan for at opnå 2030 målet om en reducering af drivhusgasudledningen på 70%, og der bliver i den grad sat fokus på elbilerne. Det er utvivlsomt at der kommer en kæmpe forøgelse af elbiler i Danmark i den næste række år, og med elektrificeringen af bilindustrien er der selvsagt en forventet forhøjelse af elforbruget i Danmark.

– Ønsker du at se et tilbud på et solcelleanlæg med batteribank fra Sonnen som tillader tilkobling af sonnenCharger ladestanderen, så kan du altid prøve vores prisberegner.
Solceller og Elbiler
Modsat en varmepumpe, hvor forbruget primært stiger i vinterperioderne, så vil man opleve med en elbil, at forbruget stiger hele året rundt – endda statistisk set, mere i sommeren. Dette som er positivt, når det kommer til din egen selvforsyndende solcellestrøm.
For når en elbil højner ens forbrug igennem hele året, så vil man med det rette solcelleanlæg, stadig kunne holde en meget høj selvforsyningsgrad. Det vil altså sige at man i sommerhalvåret, med en elbil og solcelleanlæg, kan køre gratis på energi fra eget tag.

Variable elpriser
Selv i vintermånederne kan man med en elbil køre billigere, end hvis man kører på benzin el. diesel. Der er selvfølgelig noget produktion fra dit solcelleanlæg, som kan delvist dække din kørsel, men den reelle besparelse kommer i forskellen mellem elpris og benzin-/dieselpris.
Man måler som regel elbilers kørsel i kWh/100 km, og på denne parameter (med udgangspunkt i 2.3 kr. pr. kWh, og 19 kWh/100 km) vil det altså kun koste 43.7 kroner at køre 100 km. Dette som står i skarp kontrast til benzinprisen/100 km (med udgangspunkt i 12 kr. pr. liter, 4.25 liter/100 km), som ligger på hele 51 kroner – begge disse tal er selvfølgelig overslag.
Ganger man dette op til en årlig besparelse (med udgangspunkt i 15,000 km på et år), så sparer du altså, uden overhovedet at tage et solcelleanlæg i betragtning, over 1000 kroner om året (7,650-6,555 = 1,095 kr. besparelse). Hvis man så forholder sig til, at man i store dele af året kan køre decideret gratis, endda på grøn egen produceret strøm, ja så er der selvfølgelig væsentlig mange flere penge at spare.
Desuden så spiller solcelleanlægget, sonnenBatterie og vores nye sonnenCharger enormt godt sammen med selve elpriserne. Det er sådan med elpriserne, at de varierer i løbet af dagen. De er billigst om natten og dyrest i løbet af morgenen og eftermiddagen. Men med et sonnenBatterie kan du købe billig strøm om natten til batteriet, til brug i husstanden i løbet af dagen. Dermed kan du altså købe billig strøm om natten til opladning af din elbil.
Derudover kan dit solcelleanlæg også hjælpe meget til, da elpriserne er dyrest lige omkring tidspunktet en elbil typisk kommer hjem fra arbejde (kl.15-17). Så hvis bilen oplades i disse timer, så er der desto større mulighed for at spare mange penge:
- Læs mere om hvordan du kan spare penge på de variable elpriser, med et Sonnen batterisystem her.

Et eksempel på hvordan regnestykket kan se ud, uden elbil:
Disse tal er taget direkte fra vores interne tilbuds beregner
Den gennemsnitlige danske husstand har et forbrug på ca. 5,000 kWh.
Et anbefalelsesværdigt solcelleanlæg til dette forbrug, vil består af 15 stk. 375Wp SunPower paneler, og en 5 kWh Sonnen hybrid batteribank – og din økonomi, eget forbrug og selvforsyningsgrad, vil derfor så således ud med Viasol Total:
– Prøv vores prisberegner og se resultaterne med dit forbrug: Prisberegner


Hvis man derimod kigger på et anlæg som er justeret til en elbil:
Den gennemsnitlige dansker kører 15,000 km om året, hvilket svarer til 2850 kWh.
Dermed har den gennemsnitlige danske husstand, med elbil, et forbrug på 7850 kWh. (5000 kWh + 2850 kWh).
Med et anlæg justeret til en elbil, som består af 17 stk. 375Wp SunPower paneler, og en 10 kWh Sonnen hybrid batteribank, vil tallene se således ud med Viasol Total:
– Prøv vores prisberegner og tilvælg “el-bil”: Prisberegner


Som det tydeligt ses ud fra de ovenstående grafer, så forbliver din selvforsyningsgrad stort set det samme, selvom dit forbrug med en elbil er betydeligt højere. Men ligeså interessant, så vil dit egetforbrug af din solcellestrøm bliver væsentligt meget højere, og du vil dermed sende mindre strøm tilbage ud på elnettet. Derfor får du altså også, med vores finansieringsløsning, et gennemsnitligt årligt overskud på 82 kr. om måneden. Dette som står i skarp kontrast til det mindre anlæg uden elbil, hvor du i gennemsnit vil skulle betale 103 kr. om måneden.
Besparelserne bliver kun større, når man også tager Sonnen hybrid batteribankens funktioner in mente. Her vil du nemlig, i de perioder dit anlæg ikke dækker dit forbrug, kunne købe billig strøm om natten. Dette spiller selvfølgelig også godt sammen med vores nye ladestander, sonnenCharger, da den udnytter hybrid batteribankens data og vejrdata til at optimere ladningen af din elbil.
– Ønsker du at se et tilbud på et solcelleanlæg med batteribank fra Sonnen som tillader tilkobling af sonnenCharger, så kan du altid prøve vores prisberegner.
sonnenCharger
Den nye ladestander fra Sonnen tager sammenspillet mellem et hybrid solcelleanlæg og en elbil til nye højder. Med ladestanderens smarte ladefunktioner, kan ladestanderen nemlig snakke sammen med din Sonnen hybrid batteribank og dermed dine solceller, for at optimere ladningen bedst muligt til dine behov. Du bestemmer selvfølgelig helt selv hvad dine behov er, om end det er hurtigst muligt ladning, ladning så den er fuldt opladt til et planlagt tidspunkt med mest muligt brug af selvproduceret energi, eller opladning udelukkende med selvproduceret energi.
- Vi har skrevet en blog som går i dybden med alt der er at vide omkring sonnenCharger. Den kan du læse her.